Working on photography is a series of making choices. I have to choose the subject, frame and timing. This series of works is not always pleasant like the sound of pressing the shutter. My standard for the choice was “Here and Now.” Here and now – the place where I am now, the time when I exist now and things that I alone can do…Naturally, my daily lives stepped into my work.
When I heard that the Ewha Bridge at the front gate of the campus would be demolished in the part of the campus renewal construction, I decided to dedicate it to my “Here and Now,” leaning to the character of a camera, which is keeping a record. The work for “On the Ewha Bridge” took a long time. I captured impressions in different seasons, from different places and from different times. I spent a lot of time on only one piece of photograph, but I made efforts not to be too emotional. I wonder if Monet felt the same way when he worked on the Rouen Cathedral series.
사진작업은 선택의 연속이다. 피사체의 선택, 프레임의 선택, 시간의 선택 등, 그 과정들은 셔터소리처럼 경쾌하지만은 않다. 선택을 위한 나의 기준은 ‘Here and Now’ 였다. 여기, 그리고 지금, 내가 있는 곳, 내가 존재하는 시간, 나이기 때문에 할 수 있는 것, 나 밖에 할 수 없는 것. 자연스레 나의 일상이 작업 속으로 들어왔다.
학교 정문의 이화교가 복개공사로 사라지게 된다는 소식을 들었을 때, 나는 사진의 기록적 성격을 빌어 나의 ‘Here and Now’ 에 헌신하고자 하였다. <이화교에서>의 작업은 오랜 기간에 걸쳐 이루어졌다. 계절에 따라, 위치에 따라, 시간에 따라 달라지는 인상들을 포착했다. 한 컷을 위해 많은 필름을 쓰는 열정이 있었지만 감상적으로 치우치지 않게 담담하게 진행하였다. 모네가 루앙성당 연작을 그릴 때 이런 기분이였을까 감히 상상해본다.